Sunday 24 February 2013

Pengalaman indah

Sebentar tadi aku baru sahaje menghabiskan solat magrib disurau.Setelah merapatkan saf dan memulakan solat,kelihatan seorang jemaah disebelah kanan ku yang mengangkat takbir sama, dan dia mengikut sahaje ape perbuatanku sehinggalah habis solat.Oh rupa rupanya dia tidak berapa tahu cara hendak solat, bisik hatiku.Selesainya habis solat aku menguatkan bacaan zikir dari imam supaya dapat dia ikut sama.Kejadian ini membuatkan aku terasa sayu malah bahagia.Lihatlah, orang yang tidak berilmu pun masih mempunyai niat untuk solat, berjemaah disurau pulak tu..Bertapa jahil dan berdosanya rasa diri ini.Aku doakan kelak dia akan berjaya dalam solat dan kehidupannya.

Dalam kedinginan malam disertakan hujan renyai, lantas membuatku berfikir sejenak bahawasanya Allah amat menyayangi setiap hambanya.Tidak kira bertapa berdosa dan jahilnya seseorang itu ,masih tercelit iman walau senipis kulit bawang.Yang pasti aku akan cuba perbaiki kelemahan diri ini,sungguh masih banyak kekurangan dan kekhilafan dalam hidup ku.

Doakan aku yang terbaik sahabat. Salam.

No comments:

Post a Comment